הרבה אנשים תמהים עלינו העם היהודי, מדוע אנחנו חוגגים נס שקרה לפני יותר מ-2000 שנה? את האמת שגם לא מעט יהודים תמהים על כך. או במילים אחרות – מה אכפת לי מה קרה לפני כ”כ הרבה זמן? בשביל זה אני צריך לחגוג? להוציא כספים על מתנות לאביונים ומשלוחי מנות? לסגור את העסק?
ובכלל מה? חסר ניסים ענקים שקרו לעם ישראל ש’שווים’ שנעשה מהם חג? למה דווקא על הנס הזה הוחלט לעשות חג שייזכר לדורות?
מה הם שונים מנס פורים שדווקא אותו אנחנו חוגגים?
הרבה מגדולי ישראל שאלו את השאלה הזאת, כמו למשל לשונו הצחה של רבי נתן מברסלב שכותב “מה כל הרעש הזה שהפליגו רבותינו ז”ל בתוקף הנס של פורים שהוא גדול מכל הניסים”
הרי אם נעקוב נראה שלא היה שום שינוי טבע בנס של פורים. לא נבקע הים, לא ירד לחם מהשמיים, או מים מהסלע במדבר. גם לא פך שמן שדלק 8 ימים במקום יום אחד. ובטח לא קרב של מעטים מול רבים כמו בחנוכה. (אגב מעטים מול רבים זה אלפים בודדים מול מיליונים!).
אז מה כל הרעש מפורים? למה דווקא הוא נחשב לנס הגדול מכולם?
בשגרת החיים שלנו נדמה לנו שבורא עולם מסתתר מאחורי וילון עבה, וכל נס שקורה לנו דומה לחשיפה קטנה שלו מתחת למעטה המלכותי. ואם זה נס גדול אז ממש נראה כאילו גללו לרגע את כל הוילון.
אבל כל נס גדול ככל שיהיה, מסתיים מתישהו. החיים חוזרים לשיגרה והטבע ממשיך להתנהל כמו מקודם. כמו שאחרי שנסגר ים סוף, מאז עברו אלפי שנים והוא לא נבקע שוב.
ההבדל הייחודי הוא שבפורים לא היה שום שינוי טבע מיוחד. הכל התנהל כביכול בדרך הטבע, דברים שכל אחד יכול להגיד ‘נו זה הצטרפות מקרים’. בכל מגילת אסתר לא מופיע אפילו פעם אחת שם ה’ !
הניסים שקורים וקרו לעם ישראל, יכולים לגרום לנו לטעות ולחשוב שרק ב’הצצות’ של בורא עולם מאחורי הוילון הוא משגיח עלינו, רק אז הוא דואג לנו. ובשאר הזמנים הוא חוזר להסתרה שלו והעולם מתנהל בדרך הטבע.
בגלל זה פורים גדול מכולם!
פורים מלמד אותנו שבורא עולם משגיח עלינו בכל רגע ורגע, וכל מה שנראה לנו כהתנהלות שגרתית של הטבע, המדיניות בעולם, היחסים בין אנשים, מיקומו של אדם בעולם בכל רגע נתון וכו’ הכל מנוהל בהשגחה נפלאה של בורא עולם בכל רגע ורגע. זה לא וילון שמזיזים, פורים מראה לנו שאין וילון בכלל !
וזו לשונו הטהורה של רבי נתן: “אבל בנס של פורים לא היה שום שינוי הטבע ואף על פי כן ראינו על ידי זה עוצם נפלאות השגחתו יתברך עלינו בכל עת אפילו בעת תוקף ההסתרה מאוד שגם אז נפלאותיו ומחשבותיו יתברך עלינו בכל עת ורגע…” “…ועל כן זה הנס של פורים גדול מכל הניסים, כי ע”י זה רואים עוצם השגחתו יתברך תמיד. ובוודאי כל מה שנעשה עמנו גם עתה בדורות הללו הכל לטובתנו” (הלכות תענית הלכה ד’ כדאי לראות בהרחבה שם).
לימוד התורה אינו לימודי היסטוריה של העם היהודי, החגים ושאר המצוות לא נועדו רק כדי לשמר את המסורת היהודית, או להזכיר לנו נשכחות.
התורה מלמדת את היהודי איך לחיות. איך להאמין שכל רגע מה שקורה איתו הכל מושגח מלמעלה. מעבר לסודות הקבלה הגדולים שטמונים בכל מצווה ומצווה, התורה מלמדת אותנו להיות בני אדם טובים יותר, כי אדם ככל שהוא מאמין יותר שכל רגע כותבים את מעשיו בשמיים, והוא עתיד לתת עליהם את הדין. הוא אדם ישר והגון יותר.